Trauma

Na een traumatische gebeurtenis kan je last krijgen van flashbacks en een gestresst gevoel houden. Ik help je met de verwerking hiervan.

Wanneer je iets ingrijpends hebt meegemaakt, bijvoorbeeld een ongeluk, een brand, een aanranding of iets anders naars, kan het zijn dat het naderhand nog veel invloed op je heeft. Na zo’n schokkende ervaring kan je psychische klachten ontwikkelen. We noemen dit een posttraumatische stressstoornis.

Bij een posttraumatische stressstoornis merk je dat je meer gespannen bent, onrustiger en schrikachtiger. Soms wordt je ineens overvallen door indringende herinneringen of nachtmerries waarin het lijkt alsof je het opnieuw beleeft. Ook kan het zijn dat je je somber voelt, last heb van schuld- en schaamtegevoelens en van gevoelens van onzekerheid. Soms ontstaan deze klachten meteen na de heftige gebeurtenis, maar het kan ook dat je pas later merkt dat wat je hebt meegemaakt veel impact op je heeft.

Het denken aan de nare ervaring roept vaak zoveel pijn, verdriet of angst op dat je de herinneringen of situaties die met de pijnlijke ervaring te maken hebben uit de weg wilt gaan. Je zou het liefst vergeten wat er is gebeurd. Misschien ben je ook bang voor wat er zal gebeuren als je de herinneringen toelaat. Uit onderzoek is gebleken dat de vermijding de klachten echter in stand houdt. Door niet meer te vermijden, maar juist de confrontatie aan te gaan met  het trauma, worden de emoties afgezwakt en  kun je verwerken wat er is gebeurd.

Trauma is goed te behandelen door verschillende goed onderbouwde therapievormen. In onze praktijk werken wij met Imaginaire Exposure, EMDR en Cognitieve schrijftherapie.